Experis Arbetsglädje

En film på uppdrag av Experis för att nå unga IT Ingenjörer.

Bakgrund
Hösten 2018 fick dåvarande Done by Friends numera MIltton  i uppdrag av Experis AB, en del av Manpowergroup, att skapa en specifik kampanj för att rekrytera nyexaminerade IT-konsulter. Kundens utmaning är att det finns lediga tjänster inom IT men är svårt att nå nyexaminerade IT-konsulter. Branschen är eftertraktad men något svårrekryterad och kunden hade därför svårt för att hitta en konkret lösning på problemet.

Lösning
Idén blev ”Äkta Arbetsglädje.”  en film som adresserade spelintresset hos målgruppen med en blinkning åt onlinespelet Fortnite som består av ett välkänt dansmoment, något som alla spelare av Fortnite känner igen. 

Filmen visar en ung kvinna, till synes arbetande i en serverhall, som brister ut i enFortnite-inspirerad spontandans efter ett avklarat arbetsproblem Filmen låg som som bas för såväl rörlig film online som statiska HTLM5 banners samt sociala medier. Syftet och målet med kampanjen var att skapa en medvetenhet och kännedom om Experis som arbetsgivare för den nedan målgruppen.

Primär Målgrupp

Unga IT-ingenjörer på väg ut i arbetslivet med spelintresse som en

stor del av deras liv.

Sekundär Målgrupp

IT-konsulter som har hunnit samla på sig lite erfarenhet och som nu har ett intresse av att byta jobb.
För att nå dessa Unga IT ingenjörer, 23-30 åringar, aktiva på nätet men ofta anonyma valde vi att gå bakvägen för att nå dom, på ett ställe där vi kunde nå dom på deras egen hemmaplan, där dom inte är ”anonyma”. 

Det krävdes ett tätt samarbete med kundens mediebyrå och en samsyn på målgruppens olika preferenser fram till dess att media planen var satt. Vi hade definierat Twitch som första önskemål och sedan adderade vi på Pre roll Youtube, Facebook samt displaybanners.

Exempelproduktion

• Trycksaker
• Sociala medier-kampanjer
• DR
• Annonser
• Banners
• Filmer

Resultat

Filmen och kampanjen överträffade vida de CTR siffror som är vedertaget för Twitch,
0,78 mot 0,20 som är ”standard”, vi nådde även 50 k visningar på Youtube på egna kanalen
2 veckor utan sponsring samt 0,20 CTR på sociala medier såsom Facebook och Instagram.
Kunden var supernöjd och kampanjen gjorde jobbet.

0,78 CTR Twitch 0,20 CTR SoMe 50k efter två veckor på Youtube